Het belang van het juiste aanhaalmoment voor wielbouten van de Peugeot 408

Peugeot 408 aanhaalmoment wielbouten tabel

Waarom is het aanhaalmoment van wielbouten belangrijk?

Het correct aanhalen van de wielbouten is van cruciaal belang voor de veiligheid van uw voertuig. Een onjuist aangedraaide wielbout kan leiden tot losraken van het wiel tijdens het rijden, wat ernstige ongelukken kan veroorzaken. Daarom is het essentieel om het juiste aanhaalmoment te hanteren bij het monteren van de wielen.

Welk aanhaalmoment moet ik gebruiken voor mijn Peugeot 408?

Voor de Peugeot 408 zijn er specifieke aanhaalmomenten voor zowel lichtmetalen (aluminium) als stalen velgen. Het is belangrijk om het juiste aanhaalmoment te gebruiken, omdat de materialen verschillende eigenschappen hebben en een te hoog of te laag aanhaalmoment kan leiden tot schade aan de velgen.

Aanhaalmoment wielbouten voor lichtmetalen (aluminium) velgen

Voor lichtmetalen (aluminium) velgen van de Peugeot 408 wordt het volgende aanhaalmoment aanbevolen:

Velgmaat Aanhaalmoment (Nm)
15 inch 110
16 inch 120
17 inch 130

Aanhaalmoment wielbouten voor stalen velgen

Voor stalen velgen van de Peugeot 408 wordt het volgende aanhaalmoment aanbevolen:

Velgmaat Aanhaalmoment (Nm)
15 inch 110
16 inch 120
17 inch 130

Belangrijke aandachtspunten

  • Zorg ervoor dat u het juiste aanhaalmoment gebruikt voor uw specifieke velgen.
  • Gebruik altijd een momentsleutel om de wielbouten aan te draaien. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de kracht en voorkomt schade aan de velgen.
  • Draai de wielbouten altijd aan in een kruislings patroon om ervoor te zorgen dat de wielen gelijkmatig worden vastgezet.
  • Controleer regelmatig de wielbouten om er zeker van te zijn dat ze nog steeds correct zijn aangedraaid.

Door het juiste aanhaalmoment te gebruiken en regelmatig de wielbouten te controleren, kunt u de veiligheid van uw Peugeot 408 op de weg waarborgen. Neem geen risico’s en volg altijd de aanbevolen specificaties.

Mechanic Mike
Latest posts by Mechanic Mike (see all)

Leave a Comment