Het aanhaalmoment voor wielbouten van BMW E39 velgen: tabel en richtlijnen

BMW E39 aanhaalmoment wielbouten tabel

Als je eigenaar bent van een BMW E39 en je wilt de wielbouten van je velgen aandraaien, is het belangrijk om het juiste aanhaalmoment te gebruiken. Het aanhaalmoment is de kracht waarmee de wielbouten worden vastgedraaid en het is essentieel om ervoor te zorgen dat de velgen veilig op hun plaats blijven zitten.

Waarom is het aanhaalmoment belangrijk?

Het correct aandraaien van de wielbouten is cruciaal om ervoor te zorgen dat de velgen stevig vastzitten aan de naaf van de auto. Als de wielbouten te los worden aangedraaid, kunnen de velgen loskomen tijdens het rijden, wat levensgevaarlijk kan zijn. Aan de andere kant, als de wielbouten te strak worden aangedraaid, kan dit leiden tot beschadiging van de velgen of de draad van de bouten.

Aanhaalmomenten voor lichtmetalen (aluminium) velgen

Voor lichtmetalen velgen, zoals aluminium velgen, is het belangrijk om een specifiek aanhaalmoment te gebruiken om schade aan de velgen te voorkomen. Hieronder vind je een tabel met het aanbevolen aanhaalmoment voor de BMW E39 met lichtmetalen velgen:

Velgmaat Aanhaalmoment (Nm)
16 inch 120
17 inch 120
18 inch 120

Aanhaalmomenten voor stalen velgen

Voor stalen velgen gelden vaak andere aanhaalmomenten dan voor lichtmetalen velgen. Hieronder vind je een tabel met het aanbevolen aanhaalmoment voor de BMW E39 met stalen velgen:

Velgmaat Aanhaalmoment (Nm)
15 inch 110
16 inch 110
17 inch 110

Het is belangrijk om te benadrukken dat deze aanhaalmomenten specifiek zijn voor de BMW E39 en kunnen variƫren voor andere automodellen. Het is altijd raadzaam om de handleiding van je specifieke voertuig te raadplegen voor het juiste aanhaalmoment.

Door het juiste aanhaalmoment te gebruiken, zorg je ervoor dat je velgen veilig en stevig vastzitten aan je BMW E39. Vergeet niet om regelmatig de wielbouten te controleren en indien nodig opnieuw aan te draaien om ervoor te zorgen dat ze op de juiste spanning blijven.

Mechanic Mike
Latest posts by Mechanic Mike (see all)

Leave a Comment