Het aanhaalmoment voor wielbouten van BMW 1er 116d: tabel voor lichtmetalen en stalen velgen

BMW 1er 116d aanhaalmoment wielbouten tabel

Als eigenaar van een BMW 1er 116d is het belangrijk om te weten wat het juiste aanhaalmoment is voor de wielbouten van je voertuig. Het correct aandraaien van de wielbouten is essentieel voor de veiligheid en prestaties van je auto. In dit artikel zullen we je voorzien van een handige tabel met het aanhaalmoment voor zowel lichtmetalen (aluminium) als stalen velgen.

Aanhaalmoment wielbouten voor lichtmetalen (aluminium) velgen:

Voor lichtmetalen velgen wordt over het algemeen een lager aanhaalmoment aanbevolen dan voor stalen velgen. Dit komt omdat aluminium een zachter materiaal is en gevoeliger kan zijn voor beschadigingen bij te veel kracht.

Velgmaat (inch) Aanhaalmoment (Nm)
15 110
16 120
17 130
18 140
19 150

Het is belangrijk om te benadrukken dat dit algemene richtlijnen zijn en dat het altijd raadzaam is om de specifieke aanbevelingen van de fabrikant van je velgen op te volgen. Deze tabel kan echter als een goede richtlijn dienen.

Aanhaalmoment wielbouten voor stalen velgen:

Voor stalen velgen wordt over het algemeen een hoger aanhaalmoment aanbevolen dan voor lichtmetalen velgen. Dit komt omdat stalen velgen over het algemeen sterker zijn en meer kracht kunnen weerstaan.

Velgmaat (inch) Aanhaalmoment (Nm)
15 120
16 130
17 140
18 150
19 160

Het is belangrijk om te onthouden dat het aanhaalmoment van de wielbouten gelijkmatig moet worden verdeeld over alle bouten. Dit betekent dat je de bouten in een diagonale volgorde moet aandraaien, bijvoorbeeld eerst de bout linksvoor, dan de bout rechtsachter, vervolgens de bout rechtsvoor en tot slot de bout linksachter.

Door het juiste aanhaalmoment te gebruiken, zorg je ervoor dat de wielbouten stevig genoeg zijn om de wielen op hun plaats te houden, maar niet te strak om schade aan de velgen te veroorzaken. Dit draagt bij aan de veiligheid en prestaties van je BMW 1er 116d.

Mechanic Mike
Latest posts by Mechanic Mike (see all)

Leave a Comment