Het aanhaalmoment van wielbouten voor Peugeot 106: tabel en belangrijke tips

Peugeot 106 aanhaalmoment wielbouten tabel

Waarom is het aanhaalmoment van wielbouten belangrijk?

Het correct aanhalen van de wielbouten is van essentieel belang voor de veiligheid van uw voertuig. Een onjuist aangedraaide wielbout kan leiden tot losraken van het wiel tijdens het rijden, wat ernstige ongelukken kan veroorzaken. Daarom is het belangrijk om het juiste aanhaalmoment te gebruiken bij het monteren van de wielen.

Aanhaalmoment voor lichtmetalen (aluminium) velgen

Voor lichtmetalen (aluminium) velgen van de Peugeot 106 wordt een aanhaalmoment van 110 Nm aanbevolen. Het is belangrijk om dit aanhaalmoment gelijkmatig over de wielbouten te verdelen, door ze in een kruislings patroon aan te draaien. Dit zorgt voor een gelijkmatige verdeling van de belasting en voorkomt schade aan de velgen.

Aanhaalmoment voor stalen velgen

Voor stalen velgen van de Peugeot 106 wordt een aanhaalmoment van 120 Nm aanbevolen. Ook hier is het belangrijk om het aanhaalmoment gelijkmatig over de wielbouten te verdelen, door ze in een kruislings patroon aan te draaien. Dit zorgt voor een veilige en stevige bevestiging van de wielen.

Tabel met aanhaalmomenten voor wielbouten

Velgtype Aanhaalmoment (Nm)
Lichtmetalen (aluminium) velgen 110
Stalen velgen 120

Belangrijke aandachtspunten

  • Zorg ervoor dat de wielbouten schoon zijn voordat u ze aandraait.
  • Gebruik altijd een momentsleutel om het juiste aanhaalmoment te bereiken.
  • Draai de wielbouten altijd in een kruislings patroon aan om een gelijkmatige verdeling van de belasting te garanderen.
  • Controleer regelmatig of de wielbouten nog stevig zijn aangedraaid, vooral na het verwisselen van een wiel.

Door het correct aanhalen van de wielbouten volgens de aanbevolen aanhaalmomenten, zorgt u voor een veilige en stabiele bevestiging van de wielen van uw Peugeot 106. Dit draagt bij aan de veiligheid van uw voertuig en voorkomt ongelukken als gevolg van losrakende wielen.

Mechanic Mike
Latest posts by Mechanic Mike (see all)

Leave a Comment