BMW M5 Aanhaalmoment Wielbouten Tabel: Lichtmetalen en Stalen Velgen

BMW M5 aanhaalmoment wielbouten tabel

Als eigenaar van een BMW M5 is het belangrijk om te weten welk aanhaalmoment je moet gebruiken voor de wielbouten van je velgen. Het correct aanhalen van de wielbouten is essentieel voor de veiligheid en prestaties van je auto. In dit artikel vind je een handige tabel met het aanhaalmoment voor zowel lichtmetalen (aluminium) als stalen velgen.

Aanhaalmoment voor lichtmetalen (aluminium) velgen

Voor lichtmetalen velgen wordt over het algemeen een lager aanhaalmoment gebruikt dan voor stalen velgen. Dit komt doordat aluminium een zachter materiaal is en gevoeliger is voor beschadigingen. Het te strak aandraaien van de wielbouten kan leiden tot vervorming van de velg of zelfs breuk.

Hieronder vind je een tabel met het aanhaalmoment voor lichtmetalen velgen van de BMW M5:

Velgmaat (inch) Aanhaalmoment (Nm)
18 120
19 140
20 160

Het is belangrijk om het juiste aanhaalmoment te gebruiken en een momentsleutel te gebruiken om de wielbouten gelijkmatig aan te draaien. Hiermee voorkom je dat de velgen beschadigd raken en zorg je voor een veilige montage.

Aanhaalmoment voor stalen velgen

Voor stalen velgen kan een hoger aanhaalmoment gebruikt worden dan voor lichtmetalen velgen. Stalen velgen zijn over het algemeen sterker en kunnen meer kracht weerstaan. Het aanhaalmoment voor stalen velgen is echter ook afhankelijk van de velgmaat.

Hieronder vind je een tabel met het aanhaalmoment voor stalen velgen van de BMW M5:

Velgmaat (inch) Aanhaalmoment (Nm)
18 140
19 160
20 180

Net als bij lichtmetalen velgen is het belangrijk om het juiste aanhaalmoment te gebruiken en een momentsleutel te gebruiken voor een gelijkmatige montage.

Door het juiste aanhaalmoment te gebruiken voor de wielbouten van je BMW M5 zorg je voor een veilige en optimale montage van je velgen. Vergeet niet om regelmatig de wielbouten na te trekken om er zeker van te zijn dat ze nog steeds goed vastzitten. Veel rijplezier!

Mechanic Mike
Latest posts by Mechanic Mike (see all)

Leave a Comment